W obliczu pandemii rząd przygotował szereg rozwiązań, które mają wspomóc przedsiębiorców. Chodzi między innymi o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne czy dopłaty do pensji pracowników. Jednak te rozwiązania niewiele pomogą firmom w branżach, których działania zostały mocno ograniczone lub wstrzymane przez rząd. Co więc zrobić?
Szukaj oszczędności
Najważniejsze, to na spokojnie poszukać sposobów na szybkie zaoszczędzenie pieniędzy. Kalkulacja podczas gdy jesteś zdenerwowany, będzie totalnie bezsensowna. Stres nie pomaga w logicznym podejmowaniu decyzji, a Ty musisz ich kilka przecież podjąć.
Oszczędzanie najlepiej zacząć wśród najbliższych. Przeanalizuj umowy, jakie masz podpisane z obecnymi kontrahentami i zapytaj ich, czy są w stanie dać Ci jakiś rabat na swoje usługi. Jeśli nie jest to możliwe, to spytaj, co więcej ze swojej strony mogą Ci zaproponować w ramach tej samej ceny. Jeśli wynajmujesz biuro, to z pewnością czujesz frustrację, że mimo wszystko z powodu kwarantanny musisz pracować z domu, a za czynsz wciąż trzeba płacić. Tutaj całkiem niegłupim pomysłem byłoby wypowiedzenie umowy najmu i przejście na pracę w 100% zdalną. Spisz sobie na kartce wszystkie abonamenty, które należą do Twoich regularnych zobowiązań. Dowiedz się, z których możesz zrezygnować, a na które możesz dostać niższą cenę. Staraj się też ograniczać koszty stałe, dbaj o mniejsze zużycie prądu itd.
Przygotuj promocje
Oprócz oszczędności najważniejsze jest to, aby Twoja firma wciąż generowała dochody. Zrób listę swoich klientów i obok każdego z nich zapisz sobie, co najchętniej u Ciebie kupuje. Następnym krokiem będzie przygotowanie dla każdego spersonalizowanej oferty promocyjnej. Przedstaw tę ofertę klientowi i przy okazji wspomnij ile oszczędności zyska, kupując produkt w promocyjnej cenie. Nie każdy się skusi, jednak każdy, nawet najmniejszy zakup jest dochodem dla firmy. Jeśli nie chcesz obniżać cen, to możesz w ramach tej samej ceny oferować klientom coś w gratisie. Po prostu dać od siebie trochę więcej.
Przebranżowienie
Jeśli Twoja firma jest w naprawdę kiepskim stanie, to warto pomyśleć o zmianie branży, w jakiej działasz. Najlepiej na taką, w której klienci chętnie zostawiają swoją pieniądze. Są to takie branże, które obecnie odpowiadają na zapotrzebowania klientów. Przykładem są firmy, które przed pandemią zajmowały się szyciem pościeli i prześcieradeł i aby przystosować się do obecnej sytuacji na rynku, zaczęły szyć maseczki ochronne. Rozumiemy, że nie każda firma może się ot, tak przebranżowić, jeśli jednak Ty masz taką możliwość, to koniecznie ją rozważ.
Bądź elastyczny
Ten akapit poniekąd dotyczy poprzedniego. Zastanów się, co możesz zrobić, aby móc wciąż docierać ze swoimi produktami do klientów. Piekarnie i sklepy spożywcze wprowadziły dostawy zakupów do domów, kluby fitness zaczęły wypuszczać treningi w formie video, a fryzjerzy sprzedają produkty, których używają w salonach oraz sprzedają video poradniki jak wykonać konkretne fryzury. Możliwości jest wiele i nie zawsze trzeba się przebranżowić, żeby się dostosować do rynku. Czasami wystarczy tylko dostosowanie swojego profilu działalności do wymagań klientów.
Reklamuj się
Reklama to jedna z najbardziej opłacalnych dla firmy inwestycji. Szybko się ona zwraca w postaci nowych klientów. Najbardziej skuteczne w dzisiejszych czasach są reklamy w internecie, przykładem są Google Ads i Facebook Ads. Podczas tworzenia reklamy, sam określasz profil odbiorców, czyli grupę docelową na podstawie kryteriów, jakie mają spełniać. Chodzi między innymi o płeć, zawód, miejsce zamieszkania, hobby i tym podobne. Dobrą opcją jest także założenie firmowego Instagrama. Jest on prawdopodobnie najbardziej wpływowym na decyzje konsumentów medium w dzisiejszych czasach.
W trudnych sytuacjach najważniejsze jest opanowanie i logiczne myślenie. Dogłębnie przeanalizuj stan finansów swojej firmy i przygotuj plan awaryjny na każdą sytuację. Musisz być kreatywny i wykazać się nieszablonowym myśleniem, aby reszta branży nie pociągnęła Cię razem ze sobą na dno.
Zdjęcia: Pixabay.com