Ryzyko w biznesie

0
2706

O ryzyku mówimy wtedy, gdy nie nie mamy pewności, że dane przedsięwzięcie przyniesie oczekiwane przez nas efekty. Świadomość istnienia ryzyka, pozwala Ci już zawczasu oszacować potencjalne straty spowodowane przedsięwzięciem. Brzmi przerażająco, jednak gdy uświadomisz sobie, że każda, najmniejsza decyzja, jaką podejmujesz na co dzień, jest obarczona ryzykiem, zrozumiesz, że tak naprawdę nie ma się czego bać.  Jak więc sobie radzić z ryzykiem w biznesie?

Czym jest ryzyko?

Zanim zdefiniujemy czym jest ryzyko, musisz zrozumieć różnicę pomiędzy ryzykiem a niepewnością. Co prawda jedno wynika z drugiego, jednak, aby zrozumieć istotę problemu, trzeba zrozumieć każdą z tych kwesty z osobna. Niepewność można powiedzieć na dwa rodzaje: mierzalną i niemierzalną. Niepewność mierzalna, to taka, przy której do obliczenia potencjalnych strat możesz wykorzystać obliczenia matematyczny lub statystyczne. Niepewność niemierzalna jest wtedy, gdy nie możesz w żadnej sposób obliczyć prawdopodobieństwa start. Po prostu przyszłe możliwości nie są znane. 

O ryzyku mówimy wtedy, gdy nie jesteśmy pewni, jaki będzie zarówno negatywny, jak i pozytywny skutek naszych działań. Ryzyko w dużym uproszczeniu można podzielić na ryzyko finansowe lub takie, które jest bezpośrednio związane z działalnością firmy. Mowa tutaj o ryzyku związanym z tym, że pracownik może zachorować, komputer zepsuć, lub dostawca nie zdążyć z towarem na czas. Ryzyko można także rozróżnić jeszcze w trochę inny sposób. Ryzyko systematyczne i ryzyko specyficzne. Ryzyko systematyczne wynika z sytuacji gospodarczej danego kraju i tak naprawdę nie masz żadnego wpływu na ten czynnik ze swojej strony. Ryzyko specyficzne dotyczy branży, w której działasz. Może być ono przez Ciebie kontrolowane. Kolejną klasyfikacją ryzyka jest czyste i spekulacyjne. Ryzyko czyste, to takie, które dotyczy tylko sytuacji, w której alternatywą jest wystąpienie szkody. Ryzyko spekulacyjne może dotyczyć zarówno start jak i zysków. 

Jak ocenić ryzyko

Po pierwsze, musisz zdefiniować ryzyko, aby wiedzieć, jak się z nim uporać. Wystarczy, że zastanowisz się na jakich etapach przedsięwzięcia, jakie kłopoty mogą się pojawić. W tym celu możesz skorzystać z analizy SWOT. Wypisz wszystkie czynniki na kartce i przyporządkuj je do odpowiedniej kategorii. Gdy już wiesz, jakie jest ryzyko, to czas na to, byś oszacował, w jaki sposób wpłynie ono na Twoje działania. Przede wszystkim skup się na tych czynnikach, które mogą spowodować największe kłopoty. Może się okazać, że nie będziesz jednak w stanie ocenić ryzyka obiektywnie. Nic dziwnego, dotyczy ono Twojej własnej firmy. Drugą kwestią może być, to, że przecież nie na wszystkim się znasz, dlatego też warto byś zatrudnił do pomocy eksperta. Zapytaj go o statystyki w podobnych sytuacjach i poproś o pomoc w oszacowaniu ewentualnych strat. 

Dlaczego warto ryzykować

  1. Ryzyko tworzy jakość – co by się stało, gdyby Edison nie zaryzykował i nie wyszedłby w burzową noc z latawcem? Prawdopodobnie nie mógłbyś przeczytać tego tekstu. Ryzyko bardzo często popłaca i skutkuje często przypadkowymi odkryciami. Dzięki niemu dowiadujesz się więcej o swoim przedsiębiorstwie i wyciągasz wnioski. 
  2. Ryzykując doceniasz swoją pracę – dopóki nie zmienisz swojego sposobu działania, nie dowiesz się, czy jest on najlepszy, czy może jednak da się coś zrobić bardziej efektywnie. Wyobraź sobie, jak zadowolony będziesz z siebie, gdy ryzyko przyniesie Ci korzyść, Twoja ciężka praca się opłaci, a satysfakcja będzie ogromna. 
  3. Dowiesz się, na ile Cię stać – dopóki czegoś nie spróbujesz zrobić, nie będziesz wiedział, czy Ci się uda. Jeśli podejmiesz ryzyko, którego skutek będzie pozytywny dla firmy, to podbudujesz swoje własne poczucie wartości. Przy okazji przekraczasz w swojej głowie granice, co otwiera możliwości na nowe doświadczenia. 
  4. Bez ryzyka nie ma zmian – każda zmiana jest obarczona jakimś ryzykiem. Zaś bez zmian, Twoje przedsiębiorstwo się nie rozwija, a stanie w miejscu nie przybliży Cię w żadnej sposób do realizacji Twoich celów.

Zdjęcia: Pexels.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here