Organizacja czasu pracy

0
1204

Czasami może się wydawać, że 8 godzin, to za mało na wykonanie wszystkich powierzonych celów, przez co dzień wydaje się za krótki na zrealizowanie ich wszystkich. Zarządzanie czasem w pracy jest bardzo ważne, szczególnie jeśli chcemy go wykorzystać jak najlepiej i co ważne w efektywny sposób. Tylko jak to zrobić?

Stwórz listę zadań

Lista zadań to świetny sposób, żeby trzymać się ustalonego planu. Jeśli wszystko dobrze rozplanujesz, nie będziesz tracić czasu na zastanawianie się nad tym, co powinieneś robić. Jednak pamiętaj, żeby do tego planu również znaleźć miejsce na chwilę przerwy. Pamiętaj, że nie jesteś maszyną i żeby pracować produktywnie i nie stracić zapału musisz, choć chwilę odpocząć. Wystarczy, chwila na zjedzenie posiłku i nabranie nowy sił na wykonywanie dalszych zadań z listy.

Ustal priorytety

Na początek staraj się wykonać najważniejsze zadania, dzięki temu pod koniec pracy będziesz mógł trochę odetchnąć oraz będziesz miał świadomość, że wszystkie najważniejsze sprawy masz już załatwione i nie musisz już sobie nimi zawracać głowy.

Zaplanuj czas na zadania

Zarządzając czasem, możesz ustalić, w jakim mniej więcej czasie będziesz mógł wykonać dane zadanie. Jednak nie zapominaj o marginesie błędu. Jeśli nie jesteś pewien, czy wykonasz dany obowiązek, w określonym terminie przedłuż sobie czas jego wykonania.

Poznaj siebie

Zastanów się, kiedy jesteś najbardziej produktywny. Przeanalizuj swój dzień. Jeśli już znajdziesz idealną dla siebie porę, staraj się w niej pracować jak najwięcej i wykonywać w tym czasie ciężkie zadania, których nie umiałbyś zrobić poza tym czasem.

Utrzymuj porządek

Staraj się mieć zawsze wszystko w ładzie. Bałagan nie sprzyja produktywności i często przez niego tracisz tylko czas. Nie chodzi tylko o porządek w papierach, czy na stanowisku pracy, lecz również na komputerze, z którego korzystasz w pracy. Utwórz foldery, które pomogą Ci zorganizować pulpit, pamiętaj również, aby podpisywać pliki w taki sposób, by w razie potrzeby, bez większego problemu znaleźć go w krótkim czasie.

Stwórz przyjazne otoczenie

Aby być produktywnym w pracy, ważne jest, żeby czuć się komfortowo w otoczeniu, w którym przebywasz. Jeśli masz możliwość postaw na swoim biurku kwiatek w doniczce lub zdjęcie osoby, która jest Ci bliska. Dzięki takim małym rzeczą, kiedy będziesz miał cięższy okres, choć trochę będziesz mógł poprawić sobie humor, przypominając sobie coś miłego związanego z nimi.  

Nie odkładaj na później

To ważne, aby, nie odkładać zadań na potem. Może to jedynie wprowadzić chaos w Twoim planie dnia. Jeśli masz ustalone zadania w danej kolejności, trzymaj się tego planu. Pamiętaj, że im szybciej zaczniesz coś robić, tym szybciej skończysz i będziesz miał to z głowy. 

Bądź sumienny

W czasie pracy sprawdzaj najdrobniejsze szczegóły, dzięki temu nie będzie musiał wracać do danego zadania. Lepiej spędzić dłuższą chwilę i zrobić to dokładnie, niż później tracić czas na poprawianie błędów.

Nie rób wszystkiego na raz

Choć wielu myśli, że wielozadaniowość, to dobra cecha, niestety są w błędzie. Robiąc kilka rzeczy naraz, często nie jesteś w stanie zrobić ich wszystkich do końca. Dlatego skup się na jednym zadaniu. Dzięki temu Twój umysł skupi się na szczegółach. 

Deleguj zadania

To nic złego, jeśli oddasz komuś część swojej pracy. Pamiętaj, że nie musisz się znać na wszystkim, więc jeśli masz możliwość przekazać jakieś swoje zadanie, komuś, kto się na tym zna i wykona je bez większego problemu oraz w krótszym czasie, dlaczego z tego nie skorzystać.  

Bądź asertywny

Nie pozwól by ktokolwiek Ci przeszkadzał, podczas pracy nad zadaniem. Jeżeli sytuacja nie wymaga od Ciebie przerwania pracy i może poczekać, do końca wykonania Twoich obowiązków, nie odrywaj się od nich. Inaczej stracisz tylko czas, który możesz poświęcić na wykonanie swojej pracy.

Nie śpiesz się

Pamiętaj, że nie warto się śpieszyć. Nie warto przekładać czasu, na to, jak praca zostanie wykonana, ponieważ możesz popełnić błąd. Pracuj we własnym tempie. 

Zdjęcia: Pexels.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here