Chcesz sprzedawać więcej? Zacznij od podstaw

0
281

Sprzedaż, to podstawowa umiejętność każdego przedsiębiorcy. Nie ważne czym się Twoja firma zajmuje, musisz w jakiś sposób sprzedać swoje usługi, by przetrwać na rynku. Jednak jak sprzedawać, żeby opłacało Ci się tę firmę prowadzić? I jak zwiększyć dzięki temu zyski?

Czym jest sprzedaż?

Żebyś wiedział jak sprzedawać, musisz najpierw zrozumieć, czym sprzedaż jest. Pewnie sobie myślisz ‘Przecież to oczywiste. Sprzedaż to wymiana. Ja oferuję klientowi produkt w zamian za jego pieniądze’. I masz rację. Jednak, żeby klient chciał przyjąć Twoją ofertę, musisz razem z produktem sprzedać mu coś jeszcze. Emocje. Przede wszystkim chodzi o zaufanie. Klient ufa Ci, że oferujesz mu produkt, który naprawdę zaspokoi jego potrzeby i nie zrobisz go w butelkę. Podstawą jest rozeznanie się w potrzebach klienta i zaoferowanie produktu, które spełni jego oczekiwania. Potem musisz go do niego tylko przekonać. 

Zauważ, że na co dzień sprzedajesz siebie. Weźmy na przykład sytuację, gdy jesteś na randce. Starasz się pokazać z jak najlepszej strony, zachęcić drugą osobę, by to Ciebie wybrała spośród wszystkich innych ludzi na świecie. To samo się dzieje, gdy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną. Sprzedajesz swoje kompetencje, doświadczenie i kwalifikacje. Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, ile sprzedajesz w ciągu dnia. 

Kim jest dobry sprzedawca? 

Nie ma urodzonych sprzedawców, są tacy, którzy znaleźli na to swój sposób. Chodzi głównie o nastawienie do produktu i klienta. Przede wszystkim jeśli czegoś nie wiesz, to się dowiaduj. Dotyczy to i produktu i potrzeb klienta. Na temat swojego produktu powinieneś wiedzieć wszystko. Zaś o potrzebach klienta dowiesz się przede wszystkim od niego, dopytując i starając się zrozumieć. Dobry sprzedawca, to taki, który czuje swój produkt. Utożsamia się z nim i przekazuje klientom emocje z nim związane. Jeśli będziesz negatywnie nastawiony do swojego produktu, klient to wyczuje.

Jak więc sprzedawać?

 

  • Zrozum potrzeby klienta

 

Żeby zrozumieć, czego klient potrzebuje, musisz go słuchać. Nie mówię tu o potulnym przytakiwaniu na każde jego słowo. Słuchaj uważnie, co próbuje Ci przekazać, analizuj i zrozum, o co tak naprawdę mu chodzi. Nie doradzaj, nie pouczaj, po prostu uszanuj go jako jednostkę i staraj się jak najlepiej dobrać produkt do jego potrzeb. Jeśli je spełni, to wróci do Ciebie po kolejny. Unikaj wyuczonych frazesów i prezentowania tej samej oferty każdemu. Podejdź do klienta indywidualnie, zadawaj pytania, zrozum jego obawy i przedstaw ofertę dostosowaną do niego. 

 

  • Przedstawiaj wartości

 

Poznaj swój produkt dobrze. Zastanów się nad tym, jakie przyniesie korzyści Twoim klientom, jakie ich problemy rozwiąże. Najłatwiej jest sprzedać produkt, który pozwala klientowi zaoszczędzić czas lub więcej zarobić – przynosi korzyści. Przedstawiaj produkt tak, jakbyś sam z niego korzystał. Najlepiej, żebyś faktycznie tak robił, jesteś wtedy autentyczny w tym co mówisz. 

 

  • Skup się na korzyściach

 

Klienta nie interesują cechy produktu, tylko to, co mu ten produkt da. Kiedy kobieta idzie do drogerii po krem, to nie czyta jego składu, tylko o tym, jakie będzie działanie. Tak samo jest w każdej innej sprzedaży. Wysłuchaj klienta i przedstaw mu produkt, który zaspokoi jego potrzeby. Jeśli klient przychodzi do Twojego sklepu (załóżmy, że sprzedajesz komputery) i wspomni o tym, że potrzebny jest mu laptop do pracy mobilnej, to zaproponujesz mu taki, który jest stosunkowo lekki i nadaje się do codziennego transportowania w teczce. 

 

  • Nie teraz, to później

 

Nie każdy klient od razu kupi Twój produkt. Wiesz o tym doskonale. Dlatego odmowy klienta nie możesz traktować personalnie. Najzwyczajniej w świecie teraz ten produkt nie jest mu potrzebny. Najlepsze co możesz zrobić, to zostawić po sobie dobre wrażenie i postarać się zostać zapamiętanym. W przyszłości, gdy będzie mu produkt potrzebny, przypomni sobie o Tobie i to Ty mu go sprzedasz. Jednak aby tak się stało i żebyś w ogóle cokolwiek sprzedał, to musisz proponować. Im więcej będziesz miał potencjalnych klientów, tym więcej sprzedasz

Zdjęcia: Pixabay.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here